Tekstbureau TekstBaken

Harrie Baken – tekstschrijver & seo-specialist

Scanbare webteksten – kenmerken & tips

Tekst op websites – verspilde moeite?

Tekst op webpagina's wordt nauwelijks gelezen. Mensen scannen een webpagina, haastig op zoek naar bruikbare informatie. De meeste tekst leest men niet.

Met boeiend geschreven verhalen verhelp je dit probleem niet. Wel met pagina's waarop een zoeker in één oogopslag ziet: ja, gevonden, hier wil ik meer van weten.

Webtekst heeft nodig:

  • Structuur
  • Schrappen
  • Duidelijke taal
  • Betrouwbaarheid
  • Vindbaarheid

Hieronder volgt op elk punt een toelichting.

Structuur

De ogen scannen een tekst snel op interessante inhoud. Structuur helpt de de scannende ogen bij het doeltreffend opsporen van de informatie die men zoekt.

Eyetracking, F-patroon, Nielsen 2006
Het F-patroon van de oogbewegingen
bij het scannen van een webpagina
(Nielsen 2006)

Webteksten krijgen structuur met:

  • Titel en kop (h1) met het onderwerp van de pagina
  • Samenvatting vooraf
  • Tussenkopjes (h2 etc.) met informatieve trefwoorden
  • Belangrijke woorden vooraan
  • Eén idee of onderwerp per alinea
  • Opsommingen in lijsten (zoals deze)
  • Witregels, ruimte
  • Informatieve, functionele afbeeldingen
  • Informatieve links (Klik hier is de allerdomste linktekst)
  • Benadrukking van trefwoorden door:

Weg met Welkom!

"Welkom op de website van Kom-binnen.com! Blabla, et cetera"

Weg ermee!

Ruis kost tijd

Dat je welkom bent, is vanzelfsprekend. Dat je op de site van kom-binnen.com bent, wist je ook wel. Het is 'ruis'. Ruis kost tijd, leidt af van de werkelijke inhoud en jaagt je potentiële lezers weg. Bezoekers hebben behoefte aan een beknopte beschrijving van de pagina. En wel onmiddellijk.

In plaats van 'welkom' een samenvatting vooraf

De kern vooraan ofwel de omgekeerde piramide

In een samenvatting vooraan/bovenaan de pagina probeer je natuurlijk de belangstelling van de lezer te wekken. Maar het hoofddoel is dat de bezoeker al bij de eerste blik weet of de inhoud van de pagina van belang is. Wanneer (te) laat blijkt dat de inhoud van de tekst tegenvalt, verlaat een zoeker teleurgesteld de pagina. De kans is groot dat men juist daarom voortaan de hele site links laat liggen.

Benadrukking: hou het rustig

Benadruk trefwoorden spaarzaam en doordacht. Vooral vet en kleur brengen onrust in een tekst, zoals je ziet. En: gewone onderstreping schept verwarring. Onderstreping is immers het kenmerk van tekst in een link.

Schrappen

Gebruikers van het web zijn gehaast, ongeduldig. Bovendien is lezen vanaf een beeldscherm vermoeiender en minder prettig dan vanaf papier.

De helft weggooien

Een goede webtekst is kort en bondig. De vuistregel voor webtekst is: gebruik de helft van het aantal woorden dat je nodig zou hebben voor een vergelijkbare tekst op papier. Alles wat niet noodzakelijk is: schrappen.

Duidelijke taal

Tekst voor een breed publiek schrijf je in taal die zo veel mogelijk mensen begrijpen.

Effectieve webtekst bevat daarom geen:

  • Jargon
  • Moeilijke woorden
  • Lange of ingewikkelde zinnen
  • Storende taalfouten, overbodige leestekens
  • Nutteloze herhalingen

Betrouwbaarheid

Een website waarmee je wat wilt bereiken moet geloofwaardig en betrouwbaar zijn.

Neem je bezoekers serieus

  • Pas websiteoptimalisatie verstandig toe. Verpest je tekst niet door het strooien met keywords en krampachtige seo-copywriting.
  • Overdrijving en gezwollen marketingtaal tasten je geloofwaardigheid aan.
  • Bied goede inhoud en toon zelfvertrouwen. Durf links te zetten naar andere sites.
  • Bezoekers van een website willen weten wie 'erachter zit'. Anonimiteit wekt wantrouwen.
  • Licht beweringen toe of verwijs naar de bronnen.
  • Nieuws, 'acties', updates: voorzie ze van een datum.

Vindbaarheid

Goed ontwerp, interessante inhoud… wie heeft er wat aan als 't onvindbaar is? Of als je concurrenten je site compleet ondersneeuwen?

Beter vindbaar door structuur

Voor betere resultaten in de zoekmachines zijn gelukkig alle hierboven genoemde verbeteringen gunstig. Een goede structuur heeft direct effect. Zoekmachines zijn gek op duidelijke structuren en omgekeerde piramides.

'Vanzelf' hoger scoren

Duidelijkheid en betrouwbaarheid geven je indirect een hogere positie in de zoekresultaten. Het is een sneeuwbaleffect. Hoe meer bezoekers een website weet te trekken en hoe vaker en langer ze daar verblijven, hoe hoger de website gaat scoren. (Inderdaad, zoekmachines meten en weten 'alles'.)

Verbeter de vindbaarheid:

  • Door de optimalisatie van je webteksten aan de hand van bovengenoemde punten
  • Ook de overige elementen: optimaliseren!

Webtekst?   Seo-advies?   Snel?

Webschrijven – naslag en tips

Uit de Alertbox van Jacob Nielsen

Tekstbureau
TekstBaken
voor…

  • webschrijven
  • webteksten
  • content
  • website
  • &
  • optimalisatie
    van websites
    voor
    zoekmachines (seo)
  • tekstcorrectie
  • herschrijven
  • redigeren
  • corrigeren
  • tekstredactie
  • copywriting

Baken
voor tekst!

W3CCSS3

Pagina bijgewerkt op 2015-08-01 om 17:09:18

Harrie Baken
harriebaken@tekstbaken.nl
contactformulier
tel +31 13 468 46 15
gsm +31 6 23 36 93 80
Academielaan 152
NL-5037 EW Tilburg
KvK 18035796
btw-id NL078875560B01